CBC's continuing denial of the climate science debate
Like the network itself, The Fifth Estate has violated its own mandate with ‘The Denial Machine’

One Time Publication Rights
1587 words; not including notes after piece
November 10, 2007

By: Dr. Tim Ball and Tom Harris
The CBC television programme, “The Fifth Estate”, describes its raison d’ étre as follows:

“to challenge assumptions and question conventional wisdom, and most importantly to give voice to
victims of injustice who deserve to be heard but have been silenced.”

But what if The Fifth Estate itself is the perpetrator of the injustice? What if it is their own network that has
ignored and mistreated those who disagree with “conventional wisdom” on an issue of national importance? Will
the programme then “challenge assumptions” on which fashionable views are based? Or will they simply parrot
political correctness, carefully ignoring, or denigrating the opinions of those who spend their lives studying the
field?

If the past year's repeated broadcasts of The Denial Machine’ (aired for at least the 15th time on October 28" on
CBC TV) is any indication, then the answer to these questions are obvious — when it comes to climate change,
the Fifth Estate is not even remotely interested in questioning conventional wisdom or even following basic
journalistic ethics. They are climate campaigners — state-funded propagandists, pure and simple. And, as is
usually the case with partisan activists, the ends apparently justifies the means in their eyes, no matter how
disreputable.

My (Tim Ball's) own experience with Fifth Estate staff is a case in point.

We at NRSP had heard from our American friends who had already been interviewed for The Fifth Estate
programme in mid-2006 that it was clearly being designed to malign scientists who dared speak out against the
politically correct, but scientifically-flawed hypothesis that human emissions of carbon dioxide were causing a
‘climate crisis’. U.S. scientists complained to us that Fifth Estate staff were more interested in creating
controversy about alleged funding sources of their work than in listening to anything they had to say about
scientific research. Recognizing the CBC show as a ‘hatchet job’ in the making, we refused the Fifth Estate’s
dogged requests for interviews, e-mailing them (Tom Harris) “based on your past coverage of the issue and our
feedback from people you have already interviewed, or tried to interview, we did not believe the upcoming show
would cover the issue in a fair and balanced fashion.” We (Tim Ball) even told the CBC via e-mail, “I| have now
decided not to participate in your program and ask that you not use this or any previous communications in the
programme.” We also relayed the comments of our US friends to our scientist contacts in Canada and other
countries who likewise refused to be interviewed by the Fifth Estate for the show. This is why none of the many
Canadian and other non-American climate scientists who question the nonsensical assertions of Al Gore and
David Suzuki appear in The Denial Machine - except me (Tim Ball), that is.

So, how did | (Tim Ball) end up ‘starring’ in the Fifth Estate’s slick ‘docu-ganda’ despite having totally refused to
participate?

On the morning of October 5, 2006 | was setting up my Power Point slides for a breakfast presentation | was
giving at a conference in Dawson Creek, B.C. when a reporter with a camera and sound man approached me.
He asked if he could interview me. | asked who he represented. He replied “CBC News". | said, “you are not the
Fifth Estate are you because | have declined to be interviewed by them.” He said no, he was CBC News. |
replied that | didn't have time for an interview as | had a seven hour drive ahead of me right after the talk as |
was to present again that evening in La Crete. The reporter said he wanted to talk about funding and | asked
why funding from one source was considered acceptable and agenda-less while funding from those on the other
side was considered suspect (with only a few brave exceptions, few dare question, for example, the David
Suzuki Foundation (DSF), about their funding sources even though they list oil and gas companies and foreign
foundations among their donors. John Oakley on AM640 radio is one of the exceptions — listen here; David
Suzuki’s errors are outlined here).



While | spoke with the ‘CBC News'’ reporter, | noticed the cameraman busy doing something with his equipment
but since | had said no to an interview, | assumed his camera was off. The reporter then asked if they could
follow me to La Crete. | said he could do what he wanted. He left the stage only to come back a few minutes
later saying the crew thought it a waste to travel seven hours for a ten minute interview and could | agree to a
brief interview after my talk? | consented.

After my presentation, | went to the back of the hall where the CBC team had two opposing chairs, the
cameraman, lights and sound man set up. | sat down and they put the microphone on me, then the interviewer
said, | think | should tell you that this is for The Fifth Estate, what do you want to do? | stood up, took the
microphone off and said, "I'm out of here." He asked if we could discuss it and admitted that his confession as to
representing the programme was done at the urging of his technicians. | replied to the reporter, "l don't talk to
liars", and left. | would swear | saw a distinct ‘good for you’ look on the camera and sound men's faces.

That, so | thought, was that. Little did | know however, that without my knowledge or consent, the Fifth Estate
cameraman had in fact secretly filmed my conversation with the reporter before the talk. A good portion of that
discussion appears starting at about the %2 hour mark in the many airings of The Denial Machine. My specific
request that they not use “any previous communications in the programme” had fallen on deaf ears. While this
sort of thing goes on among some of the less scrupulous media every day, it is a disgrace that our national
broadcaster stoops so low. | am planning on registering a formal complaint with the network’s Ombudsman.

Programme’s mistakes left in even after warnings

Since the CBC first broadcast The Denial Machine in November 2006, both the show’s producers and the
network’s Ombudsman have been informed about numerous scientific and other errors in the programme.
There are too many to list them all here but some samples that were left in the programme, even after its most
recent edit, are as follows:

1. The Fifth Estate commentator asserts, “The Denial Machine investigates the roots of the campaign to
negate the science and the threat of global warming.” The programme does not address the roots of the issue
at all. Had they done so, they would have discovered that many of the scientists who disagree with climate
alarmism have been working in this field for decades and their published papers contesting the politically correct
view date from the early 80’s. If some American climate experts who refute the human-caused climate change
hypothesis now receive support from fossil fuel companies, then it is clearly as a result of the scientists’ already
well-established record of outstanding research in the field. In other words, the Fifth Estate have cause and
effect backwards — support from industry would obviously be a result of, not a cause of, the work of skeptical
scientists.

The issue of possible industry funding is mostly moot anyways since very little (completely none in Canada) of
the funding for research into the causes of global climate change comes from industry of any kind — it is
essentially all tax-payer funded. Should the results of tax-payer funded research be hidden from the tax-payer?
Like many in the CBC, The Fifth Estate and the network’s Ombudsman apparently think so.

The Fifth Estate’s use of the phrase “negates the science” is obviously misleading editorializing since scientists
who oppose the views of Suzuki, Gore et al are in fact doing what scientists are always supposed to do — probe,
enquire, test, and, in this case, advancing a viewpoint of the science independent of political or corporate
expedience. This promotes real science and the scientific method, and in no way ‘negates’ it.

2. Next the Fifth Estate tell us, “Tonight, we'll show you how a relatively small group of scientists and
corporations has managed to create a stand-off that could undermine the international cooperation many believe
is our climate’s best hope.”

Both the network and the programme have been shown repeatedly that there is a very large group of climate
scientists who have long opposed ‘environmental correctness’ on this issue. Whether it was the 8,000 scientists
who work in areas related to climate change who signed the Oregon Petition opposing climate hysteria, or other
open letters (sample) and statements from climate experts, the network must understand by now that there is
anything but a consensus in the field. In reality, debate rages behind the scenes in the climate science
community, as evidenced by the thousands of scientific papers published in the field every year. Were the
science ‘settled’ as the programme implies, then the situation would be more akin to that in the field of plate
tectonics where the science is rarely a topic of peer-reviewed scientific papers since the science is settled.



The lack of any clear scientific consensus in the field is an important issue and the CBC'’s response to a
challenge to show why they believe such a consensus exists is illuminating — see Note 1 after this article.

3. Immediately after the first broadcast of The Denial Machine in November 2006, Terrance Corcoran of
the National Post wrote about how the Fifth Estate had failed to inform viewers about the affiliations of one of
their prime witnesses against scientists on our side of the debate, James Hoggan, President of James Hoggan
and Associates, a leading Vancouver-based PR firm. Corcoran pointed out the strong connections between
Hoggan and the David Suzuki Foundation (namely, sitting on its board. He is also a donor) and alternative
energy companies, clients who would benefit from climate alarmism. Since then, Hoggan has taken the reins
from David Suzuki and now sits as the Chair of the David Suzuki Foundation.

Yet, instead of identifying the deepening connection between Hoggan and climate activists, not to mention
alternative energy interests (far closer than any ‘skeptical’ scientist has with fossil fuel interests), the Fifth Estate
still identified Hoggan only as “Vancouver PR man”. This clearly violates the CBC’s “Journalistic Standards and
Practices” which states (Production Standards, section B: 1.3):

“Any relevant aspects of a commentator's credentials must be clearly summarized so that the audience may
have a perspective from which to appraise the speaker's view. For example, the position and affiliation of a
journalist or the particular qualifications of an academic or any other type of speaker should be stated.”

Given this obvious breach of the network’s own policies, will the CBC Ombudsman rule against the show’s
producers? Based on the response from the Ombudsman’s office concerning past complaints about the CBC'’s
biased coverage of climate change (see Note 1 below), don’t count on it.

Samples of the other oversights and errors on the part of Fifth Estate Programme

Although it is not yet possible to review all the complaints registered by Canadians about The Denial Machine
over the past year (see Note 2), many of the programme’s errors and oversights are obvious.

1. The Fifth Estate identifies the Web site James Hoggan and Associates is contracted to operate to
oppose scientists who disagree with David Suzuki, Al Gore, the IPCC, etc. on climate change, as merely being
funded by a “grant from someone in the environmental movement”. If this is all they were able to uncover in
their research, then one truly wonders about the Fifth Estate’s ‘investigative reporting’ capabilities. Hoggan’s
staff clearly identify John Lefebvre (who is also a major David Suzuki Foundation donor) as their funder, writing
on their Web site, “The DeSmogBlog team is especially grateful to our benefactor John Lefebvre, a lawyer,
internet entrepreneur and past-president of NETeller ...” . A quick media search reveals that Lefebvre has been
having legal difficulties of late and now faces the possibility of up to five years in prison and millions of dollars in
fines in conjunction with his arrested in Malibu, California by the FBI in January. According to USA Today
(August 15, 2007), John Lefebvre “... pleaded guilty to a charge of conspiracy to transfer funds with the intent to
promote illegal gambling.”

We do not pretend to know more about this case than what is being written in main stream media, but provide
Note 3 below to illustrate the sort of coverage that other media have given this situation, information easily
available to Fifth Estate producers about the funder of Hoggan'’s climate change Web site.

Some media have referred to the American Internet gambling law as “hypocritical” on the part of the U.S
government. However, as described in Note 4 below, it is apparent many Americans do not feel this way and
have treated the issue very seriously over the past ten years.

2. The Fifth Estate completely misrepresents the way in which the Friends of Science Saciety (FoS) was
initiated. | (Dr. Ball) had been interacting with geo-scientist Albert Jacobs, now a past director of FoS, since the
late 1990's when Mr. Jacobs was making regular public presentations on climate science. In subsequent
years Mr. Jacobs and some of his earth science colleagues discussed the formation of a group like FoS and the
Society was finally launched in early 2002. | (Dr Ball) became an advisor to FoS later that year. Until October
2006, when | withdrew from FoS to dedicate myself to the group | now chair, the Natural Resources Stewardship
Project (NRSP.com), | acted as a primary science advisor to FoS and was very pleased to be associated with
this outstanding group of individuals. Contrary to the claims of the Fifth Estate, FoS was in no way involved in




the press conference | took part in in Ottawa in 2002. Fifth Estate reporters could have discovered this easily
with a brief phone call to any of the current directors of FoS.

3. The Fifth Estate tell its audience that President Bush pulled “the U.S. out of the Kyoto agreement
designed to reduce greenhouse gas emissions.” What they neglect to mention is the U.S. was never really ‘in’
Kyoto because they never ratified it. This had nothing to do with Bush. On July 25, 1997, the U.S. Senate
passed Resolution 98, also known as the “Byrd-Hagel Resolution,” which advised President Clinton not to sign
the Protocol. The Senate vote was 95 — 0 and the resolution’s passage occurred almost five months before
Kyoto was created. The resolution stated clearly that the US should not sign on to any international greenhouse
gas control treaty that does not include meaningful targets for developing nations (which they expected would
have greater greenhouse gas emissions than developed nations by 2015 — in fact 2004 marked the first time in
history that carbon dioxide emissions from the non-OECD exceeded those from the OECD countries — ref.).
Also, the Senate “strongly” believed that “serious harm to the United States economy...” could result if the U.S.
did join.

In a presentation to the National Geographic Society on October 22, 1997, President Clinton asserted “both
industrialized and developing countries must participate in meeting the challenge of climate change. The
industrialized world must lead, but developing countries also must be engaged. The United States will not
assume binding obligations unless key developing nations meaningfully participate in this effort. ... If the entire
industrialized world reduces emissions over the next several decades, but emissions from the developing world
continue to grow at their current pace, concentrations of greenhouse gases in the atmosphere will continue to
climb.”

Despite these warning from the United States, the UN proceeded to finalize the Kyoto Protocol in December
1997, in which they assigned no greenhouse gas emission reduction targets to developing nations. Not
surprisingly, in February, 1998, the Senate Committee on Foreign Relations in their hearing Implications of the
Kyoto Protocol on Climate Change included testimony that the Protocol as adopted the previous December
“fails—to meet either of the requirements of Senate Resolution 98.” It is therefore also not surprising that
neither the Clinton nor the Bush Administration sent the Protocol to the Senate for ratification. Blaming the Bush
administration for the lack of American participation in Kyoto may be fashionable these days in much of the
media, but the facts tell a different story. How did the Fifth Estate miss this in their months of research for the
programme?

From basic statistics mistakes to subliminal language tricks, The Denial Machine disgraces the CBC

Fifth Estate errors even extend to simple statistical mistakes. They say, “But don't bother doing the math. All
you really need to know is that, even if the US did cut greenhouse gas intensity by 18%, the absolute amount of
carbon dioxide being pumped into the atmosphere could go still up and up, which is precisely what's
happening.” They reinforced this assertion by uncritically including the comment of Philip Clapp of the National
Environmental Trust that, “US emissions have done nothing but go straight up.”

This is quite wrong. As can be seen in the following graph from the U.S. Energy Information Administration,
absolute emissions dropped 1.3% in 2006, 1.7% in 2001 and 1% in 1991. Even the Washington Post got that
one right when they wrote: “U.S. carbon dioxide emissions dropped slightly last year even as the economy
grew.”




Annual Percent Change in CO, Emissions

4.0%-
Average (1.0%)

3.0%

2.0%

1.0%

0.0%7

-1.0%

-2.0%

1991

SEREEEEHE

In 2006, “energy intensity (energy consumed per $ real GDP) fell by over 4%, as total energy demand declined
0.9% while the economy grew by 3.3%. The 2006 decline in carbon intensity is the largest since 1990 and the 4"
largest since 1949” (ref.), hardly a catastrophe in the making as the Fifth Estate would have us believe.

20017

Perhaps the most egregious misrepresentation of The Denial Machine is the general connection they attempt to
establish between scientists who contested the relationship between cigarette smoking and cancer and those
who now contest global warming alarmism. After identifying a grand total of one climate scientist (three
individuals in all) who the Fifth Estate implies were “veterans of the tobacco wars”, now engaged “on the front
lines of the global warming battle”, they uncritically accepted the assertion from a Greenpeace representative
that “there are a lot of characters who were in that debate as well who shifted from being tobacco denialists to
being climate denialists.” Did the CBC interviewer ask who this “lot of characters” included? Not a chance.
After all, this was a connection the Fifth Estate were doing their best to establish as well. Unless, programme
producers can present a significant list of such “characters”, climate scientists specifically, then the charge is
clearly spurious and should be immediately withdrawn from future airings or other distributions of the
programme.

Language and other subliminal tricks employed by the Fifth Estate

The Denial Machine frequently uses language and other tricks to sway viewers against scientists who contest
climate alarmism, for example making statements that appear at first glance to be significant, but are actually
meaningless. Some samples from the programme:

- “Global warming is real and we must do something about it.”
- “most scientists believed that global warming was real and had potentially catastrophic consequences.”
- “After all, global warming is widely accepted around the world as scientific fact. “

Yes, global warming is “real” in some time periods in the 20" century and in fact throughout the long history of
our planet — no one doubts that; so was global cooling “real” in other time frames, such as after World War I
when carbon dioxide levels were rising at a faster rate than at any time in human history. Gravity, sunrise and
super novas in distant galaxies are also all “real”. That doesn’'t mean we are causing these phenomena. After



all, warming is apparently now happening on Mars, Jupiter, Pluto and other bodies in the Solar System — are
human greenhouse gas emissions causing those temperature changes as well? Or is there a common
denominator to these occurrences, such as a brighter Sun than at any time in the past 8,000 years (ref. -
describes new findings about the Sun’s influence), a far more meaningful correlation the Fifth Estate appears
uninterested in investigating. Of course we “must do something about” climate change — learn to adapt to it, as
humans always have in the face of environmental change. But trying to ‘stop climate change’ makes about as
much sense as engaging in rain dances or burning witches to bring back good weather.

Other ludicrous and misleading statements abound in The Denial Machine — here is just one more from the
programme’s Web Page: “some scientists still insist that climate change, if it is happening at all, could be a good
thing.” There are no reputable scientists who contest whether climate change “is happening at all”. As Carleton
University paleo-climatologist told a commons committee in 2005, “The only constant about climate is change; it
changes continually.” And it is certainly a good thing that climate changed 10,000 years ago or Canada would
still be covered in glaciers. It is certainly a good thing that, starting at the end of the 1800’s, climate changed
and we began to come out of Little Ice Age, a period that caused untold suffering and hardship for hundreds of
millions. Regardless, why does the Fifth Estate apparently believe today’s climate is optimal?

Subliminal tricks used to discredit skeptical scientists

The most obvious subliminal trick used by The Denial Machine is the disparaging reference to scientists who
guestion current climate concerns as being climate change “deniers”. This is both ridiculous and offensive -
ridiculous, for reasons just mentioned; offensive, since the label is intended to equate disagreement with future
forecasts of primitive computer climate models with Holocaust denial. Many of those alive today who personally
experienced the Holocaust, one of the most evil episodes in human history, are scandalized that this horrific
tragedy is being compared to a hypothetical forecast of events that may or may not happen.

Another less severe, though still significant subliminal trick used by the Fifth Estate is the way they identify
scientists on each side of the debate:

Climate alarmist Dr. Andrew Weaver is identified as a “climatologist” at the University of Victoria and “one of the
authors of that definitive international report.”

‘Climate skeptics’ are ascribed lesser credentials. | (Tim Ball) am just “a retired University of Winnipeg
Professor”, a “so-called expert” “who hasn’t published original research in years”. In fact, my most recent paper
was published earlier in 2007 in the scientific journal, Ecological Complexity. It is entitled Polar bears of western
Hudson Bay and climate change: Are warming spring air temperatures the “ultimate” survival control factor? and
was co-authored with Baliunas, Dyck, Soon, Baydack, Legates, and Hancock. | was also the co-author of the
book Eighteenth Century Naturalists of Hudson Bay (2004 - McGill/Queens University Press) with Dr. Stuart
Houston, one of the World’s leading authorities on arctic birds.

Dr. Willie Soon, a Harvard University researcher who is a leader in the study of the Sun’s influence on climate is
not identified at all when he speaks in The Denial Machine. Instead, just as Dr. Soon comes on, the Fifth Estate
commentator sarcastically remarks, “Call them deniers, debunkers, or skeptics, they style themselves as

‘keepers of the truth’ about global warming, disputing the consensus that climate change is caused by humans.”

Dr. Patrick Michaels is also left unidentified when he first speaks and it is only later in the programme when
some of his credentials are listed by conservative talk show host Shawn Hannity but with no reference to his
climatology background (Michaels is a past president of the American Association of State Climatologists, was
program chair for the Committee on Applied Climatology of the American Meteorological Society and is a
contributing author and reviewer of the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change).

The Fifth Estate’s main target, Dr. Fred Singer, is merely identified as being “of George Mason University in
Virginia”. In fact Singer is an atmospheric physicist, Distinguished Research Professor at George Mason
University and Professor Emeritus of environmental science at University of Virginia. He was the first director of
the U.S. National Weather Satellite Service and served five years as vice chairman of the U.S. National Advisory
Committee on Oceans and Atmospheres. But to the Fifth Estate, he is just another ‘denier’ to be discredited, a
group that according to the CBC “represent only a fraction of academic thought on the subject”.



This misrepresentation of scientists who oppose the point of view the Fifth Estate is trying to promote is another
clear violation of the CBC's “Journalistic Standards and Practices, Production Standards, section B: 1.3” detailed
previously. The Singer interview also obviously breaks another CBC rule, found in their Production Standards
section B: 1.1 in which it states: “Hosts and interviewers must treat their guests fairly. They should not be critical
or demanding of some, while conciliatory and sympathetic to others.” Had the Fifth Estate followed this policy,
they would have asked Greenpeace, Hoggan and others who support climate change alarmism tough questions
such as the identities of their funders.

And so it continues, mistake after mistake, misrepresentation after misrepresentation — not only did the Fifth
Estate misrepresent the conclusions of IPCC scientists but they even mis-reported the climate section of the
recent throne speech in which the government said, “Canada’s emissions cannot be brought to the level
required under the Kyoto Protocol within the compliance period,” The throne speech did not “promise is to
abandon Canada’s commitment to reduce greenhouse gases under the Kyoto agreement.” as the Fifth Estate
asserted. In fact, the federal government has stated clearly that Canada will not be quitting Kyoto (as we legally
can, and should, in February 2008) and will continue to work within its framework. How Canada can do that
while not meeting its most important components is another question but the Fifth Estate’s fabrication of throne
speech contents is just more of the sort of thing we have been detailing in this article.

Viewer’s guide to rooting out propaganda in future CBC climate coverage

In the CBC'’s handbook of Journalistic Standards and Practices, outgoing network President and CEO, Robert
Rabinovitch asserts, “The Canadian Broadcasting Corporation occupies a unique position of trust. ... itis
funded, through Parliament, by the people of Canada. CBC therefore considers it a duty to provide consistent,
high-quality information upon which all citizens may rely. ... CBC is and must remain properly accountable to
the public it serves. The Corporation is proud to declare its journalistic values for all to see and understand.”

We have explained how the Fifth Estate programme, The Denial Machine, grossly betrays the fundamentals of
honest and professional journalism that the CBC tells Canadians they follow. Will the network, of its own
accord, now launch a formal review of a programme that clearly violates its own stated “journalistic values?” Or
will the incoming president, Montreal lawyer Hubert Lacroix, simply sweep the issue under the rug as did
Rabinovitch when this sort of problem was brought to his attention in 2002? Only time will tell.

In the meantime, CBC viewers need self-defense strategies to protect themselves from the sort of propaganda
we witnessed in The Denial Machine and other CBC News programmes that deal with the immensely complex
and controversial field of climate change science.

The most reliable tool is simple skepticism, standard operating procedure in science untainted by politics. ‘I
don't believe you; prove it!" is an appropriate response to the assertions of David Suzuki and the newly minted Al
Gore-trained climate campaigners now criss-crossing North America. But such a charge, while normal among
real scientists, is politically incorrect when applied to climate change so most people need something more
passive, a climate change propaganda detector.

Here are eight basic journalistic blunders that will cause alarm bells to ring on a properly tuned detector:

1. Reporters stating, or implying, that natural events are unnatural, or normal events abnormal. This
guarantees that assertions that we are seeing more extreme events are always right. The
“warmest/wettest/driest/snowiest/windiest” actually means the most extreme in the official record which
for most of the world is less than 50 years. Such a short time interval guarantees records will be set all
the time.

2. Speculation and exaggeration presented by journalists and guests as unbiased fact. The Fifth Estates
uncritical inclusion of the comments of Dr. Andrew Weaver that, “We have warming. It's because of
humans and the cause is fossil fuel combustion.” is a good example. Weaver's remarks are the sort of
wild leap in faith that has become all too common in the computer climate modeling community (see
Note 5 below for more on the problem with models). The public must take such overconfident
proclamations with a very large grain of salt.

It is revealing to compare UN and other political pronouncements about climate with the original
scientific research that supposedly backs them. Conditional words - “could”, “may”, “possibly” or “it



appears” — that appear in the science papers vanish when the issues become political and make their
way into the press. UN Secretary General Ban Ki-moon's assertions before the 15th Session of the
Commission on Sustainable Development in May is classic, “The recent report of the UN's
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) emphasizes that the science on climate change is
very clear, that the warming of the climate system is unequivocal, and that this is happening because of
human activities.” Of course IPCC scientists concluded no such thing but the Secretary General's
exaggerations generate exciting headlines and draw more attention to his cause.

Reporters making assertions about their being a consensus in the scientific community about the causes
of climate change while not citing any polls that show such a consensus exists. Or saying "Scientists
believe ..." when in fact it should be "Some scientists believe...". One of the most common mis-
representations by CBC reporters is that “2,500 scientists of the UN IPCC agree “, with the
commentator filling in the blank with some sort of apocalyptic proclamation — more on this is discussed
at the end of Note 1 below.

Not balancing the time given alarmists and skeptics. If someone from the David Suzuki Foundation is
given ten seconds to expound their views, viewers should complain if someone from the skeptics' side is
not given an equal amount of time in that broadcast, or at least another broadcast of equal importance
on a nearby day. Viewers should also be alert to determine if programmes are dedicated to exploring
alternative viewpoints in a balanced fashion. If The Nature of Things highlights the alarmist side of the
climate change debate (as it always does), is an equally well known show such as W5 devoted to an
uncritical exposé of the skeptics' view?

Exploitation of basic fears; Michael Crichton wrote effectively on the use of fear by environmental groups
and the media, a common practice also well documented by Greenpeace co-founder Patrick Moore.
Humans are naturally fearful of the environment because they know it can kill them. Animism, the
earliest form of religion, revolved around worshipping and placating nature, even at the expense of
human well-being. Much of today’s environmentalism takes exactly the same tack.

Taking advantage of public ignorance about science. Mislabeling carbon dioxide as pollution is standard
practice for many campaigners and politicians — Senator Barbara Boxer's (D-California) “Global
Warming Pollution Reduction Act” is riddled with this fundamental deception and Gore often refers to
CO2 as pollution. “Climate change is real!”, “The science is settled” and other meaningless but loaded
assertions are frequently used to manipulate public opinion by communications consultants, many
media and political operatives unconcerned with reality (climate has, and always will change and the
science is never settled).

Continuously shifting goalposts. Initially, global warming fears dominated public consciousness. Then,
starting in 1998, temperatures dropped and then stabilized while atmospheric CO2 continued to rise in
complete contradiction to the theory. So the mantra became ‘climate change’ and any and all variations
could then be attributed to human activities. To avoid addressing the fact that climate change is a
natural occurrence on all planets (a number of which are now warming, undoubtedly due to increases in
solar energy) a new goal post shift is occurring; now the phraseology is the ‘climate crisis’, or even
‘dealing with climate chaos’.

Reacting to growing pressure to defend the indefensible by simply ‘upping the ante’, making statements
that everyone, regardless of fear or lack of knowledge, eventually understands to be ridiculous. John
Ritch, Director General of the London-based World Nuclear Association provided a perfect example in
his June speech to the American Nuclear Society in Boston, “...greenhouse gas emissions, if continued
at the present massive scale, will yield consequences that are - quite literally — apocalyptic :.. If these
predictions hold true, the combined effect would be the death of not just millions but of billions of people
- and the destruction of much of civilization on all continents.”

Countering today’s hysteria is a huge well of common sense in people. This was apparent even in the Fifth
Estate’s own discussion group. While seven of the first ten comments from the public supported The Denial
Machine, support dropped quickly among the 40 comments that came in until only two of the last ten comments
supported the programme. Perhaps not surprisingly, the CBC then quickly closed the discussion group,
blocking any further contributions from the public even though the show had last been broadcast the night before
and the discussion board had been open only eight days (other programme discussions have been left open for

8



months on Fifth Estate Web pages). Even the postings that were allowed by the network clearly demonstrated a
growing trend in Canada — the public are becoming suspicions that they are being duped as science increasingly
demonstrates that the thesis of human-caused climate catastrophe is simply wrong. A 2006 Ipsos-Reid poll
supported this when it revealed that fully 39% of Canadians believe recent climate change is natural.

The Denial Machine does fulfill one useful purpose, however - it can be used as a bad example. Since its
biases are so easily rooted out, it is an exceptionally useful educational tool for universities, colleges and senior
high schools as a demonstration of ‘yellow journalism’. Wikipedia includes the following definition of this
despicable practice, “Yellow journalism is a pejorative reference to journalism that features scandal-mongering,
sensationalism, jingoism or other unethical or unprofessional practices by news media organizations or
journalists.” The Denial Machine is a perfect fit.

Dr. Timothy Ball, Chairman of the Natural Resources Stewardship Project (NRSP.com), is a Victoria, British
Columbia-based environmental consultant and former climatology professor at the University of Winnipeg. Tom
Harris is an Ottawa-based mechanical engineer and NRSP Executive Director.

Note 1: Concerning the CBC’s assertion that a ‘consensus’ exists among climate scientists about the
causes of climate change

For a number of years, the CBC has maintained that there is a consensus in the climate science community
about the causes of climate change. Indeed, they have repeatedly used the supposed existence of such a
consensus as their rationale for rarely covering the alternative point of view on the science. In 2000, | (Tom
Harris) challenged the network to show that such a consensus exists. Finally, on January 8, 2002, | e-mailed
the Ombudsman:

“Today, 49 weeks after you explained that programmers were to respond within four weeks and 62
weeks after you said that you wanted to wait for a management review, the best you can say is "Your
complaint is among those currently under review." ... The National is clearly violating your own CBC
policies which require you to give fair and balanced coverage on controversial issues such as this one,
yet no one at the CBC is prepared to even address the issue seriously.”

By this time, | was openly Cc'ing many interested parties on my communications with the network and, perhaps
for that reason, the Ombudsman responded in detail ten days later. His 10-page response contains text that is
worth including here since many of the same points are being made today when corresponding with the CBC on
this issue — here are some excerpts from the Ombudsman’s January 18, 2002 e-mail response to my complaint
initially registered in 2000:

“While CBC's Journalistic Standards and Practices instructs public broadcasters to give voice to the
widest possible range of views, the journalism policy also imposes upon CBC's journalists another
editorial responsibility, notably the requirement to take proper account of the weight of opinion behind a
point of view. So, to achieve balance and fairness, it's not simply a matter of stating ‘'some say this and
others say that; there's also a responsibility hereabouts to determine what opinions are relevant, to
identify and to reflect what forces are driving any given development. In other words, CBC's journalists
have a responsibility to exercise their editorial judgment. As the policy book says, the CBC

"must supplement the exposition of one point of view with an equitable treatment of other
relevant points of view. Equitable in this context means fair and reasonable, taking into
consideration the weight of opinion behind a point of view, as well as its significance or potential
significance."

And then later in the Ombudsman’s 2002 letter:

“

. it seems to me, you are overstating both the nature and the extent of the controversy in the science
that's been driving the international movement to curtail the emission of greenhouse gases. You portray

9



the state of climate science as a sort of evenly balanced dispute between some scientists who say we
are causing climate change and some others who say we are not.”

The Ombudsman then proceeded to describe in detail how climate change science was being in covered in
other media - in particular, The Toronto Star, The Globe and Mail and The New York Times — as well by
politicians, specifically Presidents Clinton and Bush. Besides highlighting the [very rare] coverage the network
had given to our side of the science, the Ombudsman concluded this section of his review by stating:

“In a sense you are not on the same page as the mainstream news Media... the CBC, in its decision
making process, is entitled to make its own editorial determination about what opinions are in the
mainstream, and need to be reflected, and what opinions are on the margins, and can be given the
editorial hook they so often deserve... Generally your other remarks ignore the strong consensus in the
scientific community that the greenhouse effect is real, and that we humans are contributing to the
concentration of greenhouse gases in the atmosphere.”

| responded immediately to the Ombudsman:

“the fact that most of the world's media and political leaders are convinced of the issue is not the point
here. The CBC must be held to a higher standard than other media or politicians due to the network's
status as a taxpayer funded institution. | believe that The National should be required to do sufficient
research so that they are able to disseminate information based on what scientists currently active in the
field are actually saying ..."

| concluded:

“you say, "... the CBC, in its decision making process, is entitled to make its own editorial determination
about what opinions are in the mainstream, and need to be reflected, and what opinions are on the
margins, and can be given the editorial hook they so often deserve." As Cynthia Kinch [Executive
Producer of The National] implied, the fact that an idea is "in the mainstream" and is therefore
considered politically correct and so "safe" in no way indicates that it is correct. | side with Ms. Kinch on
this one (even though | don't believe she is actually directing The National to employ this philosophy
when reporting on the climate change issue) when she says, "Skepticism and challenges to accepted
beliefs are an inherent part of journalism”. If the CBC is merely going to determine "what opinions are in
the mainstream, and need to be reflected", then what are Canadians paying $750 million a year for? We
can get the news from the mainstream for free.”

The issue was eventually referred to the CBC President who said he was satisfied with the Ombudsman’s
response. The President completely ignored my contention that the network had failed to demonstrate a
scientific consensus and instead had only shown evidence that a consensus existed in the media and among
politicians.

Today, the same unsubstantiated claim of ‘consensus in the scientific community’ is repeatedly used as a
reason for the CBC’s dogged refusal to cover both sides of the issue (with the noted exception of Rex Murphy
and, at times, CBC TV Ottawa). In response to the same sort of complaints concerning bias in The Denial
Machine, David Studer, Executive Producer of The Fifth Estate wrote:

“... our program was fair and balanced. ... We're not obliged, by policy or normal journalistic practice or
indeed by logic, to equate a preponderant and accepted view with minority arguments that are at odds
with the facts as we have found them.”

Of course NRSP could challenge Studer to demonstrate that a “preponderant and accepted view” within the
scientific community exists and the only a “minority” of scientists “are at odds with the facts as [they] have found
them.” But the outcome of the same challenge to the network between 2000-2002 suggests that, in the final
analysis, the network is not concerned with what is real in this issue, only what is widely thought to be real in the
media. In that way, the Fifth Estate is no different to many of the politicians they so harshly criticize.

To learn more about the lack of any known consensus in the scientific community about the causes of the past
centuries modest warming and forecasts for the future, readers may read a paper prepared by the authors as
well as the PowerPoint slides that accompanied the presentation of this paper.

10



Note 2: Complaints from Canadians not yet visible on CBC Web site even after a year of broadcasting
The Denial Machine

When asked how one could view complaints from the public, the Ombudsman responded (e-mail, 25/10/07) that
the network “had to overcome some internal "challenges" to our ability to get material up on the website in a
timely manner”. He also indicated that the reviews of viewers comments “will be posted on our website in the
coming days” — nothing is there as of this writing.

Note 3: Media reports on recent legal difficulties of DeSmogBlog funder, John Lefebvre:

1 - According to by Michael Garcia, U.S. Attorney for the southern district of New York, as quoted in a press
release issued on January 16, 2007, Lefebvre’s arrest was “in connection with the creation of an Internet
payment services company that facilitated the transfer of billions of dollars of illegal gambling proceeds from
United States citizens to the owners of various Internet gambling companies located overseas".

2 - Calgary Herald (October 26, 2007): “Manhattan-based U.S. Magistrate Judge Gabriel Gorenstein confirmed
the original [Lefebvre] bail decision--$5 million in cash; passport confiscated; confined to the central district of
California, except to fly to New York for interviews with U.S. attorneys and FBI agents.” The Herald also reports
that Garcia said, "At the time that the defendants took Neteller public, ... the company's directors ... conceded
that they were risking prosecution by the government of the United States under existing or future federal laws."

3 - Mail on Sunday (London), August 12, 2007: “... John Lefebvre, were arrested and the company's office in
Calgary, Canada, was raided by a team of forensic accountants. Neteller paid $136 million to the US
government and returned $94 million to American customers, while both men [Lefebvre and his original Neteller
partner] pleaded guilty to criminal conspiracy.”

4 - Calgary Herald (October 26, 2007): “On July 10, Judge Kevin Castel in New York accepted Lefebvre's guilty
plea. The DoJ press release said, in part, "During the course of the plea allocution, Lefebvre admitted that,
during the time he operated the Neteller Group, he learned that laws in the United States prohibited certain
funds transfers for the purpose of promoting gambling, and as a result, he knew his conduct was wrong. ... The
DoJ [Department of Justice] has demanded that he be partially responsible for paying $100 million US in
restitution. It has also recommended a jail sentence of up to five years, which is the maximum term specified in
the law.”

Note 4: American concerns about Internet gambling

In 1996, President Clinton authorized the creation of the National Gambling Impact Study Commission. Their
report was issued in 1999 and in it they paid special attention to the impact of Internet gambling (“Internet
betting, a $4 billion industry that is illegal in the United States” — reference). Although they focused on a number
of problems with Internet gambling — 24 hour access for pathological gamblers [“The director of the Harvard
Medical School’s Division on Addiction Studies, Dr. Howard J. Shaffer, likened the Internet to new delivery forms
for addictive narcotics.”], the potential for criminal activities as a result of gambling operations being physically
located offshore, etc. — the most worrisome concerns centre around the involvement of minors. The commission
concluded, “Because the Internet can be used anonymously, the danger exists that access to Internet gambling
will be abused by underage gamblers. In most instances, a would-be gambler merely has to fill out a registration
form in order to play. Most sites rely on the registrant to disclose his or her correct age and make little or no
attempt to verify the accuracy of the information. Underage gamblers can use their parents’ credit cards or even
their own credit and debit cards to register and set up accounts for use at Internet gambling sites.”

As a result of this study several laws were proposed to restrict Internet gambling and, eventually, on October 13,
2006, President Bush signed the Unlawful Internet Gambling Enforcement Act of 2006 into law, as part of a
larger bill that focused on port security measures. As described here, “Though the final legislation was tacked on
to an unrelated bill, the text of the bill represents the culmination of ten years of Federal Congressional efforts,
five bills that passed either the House of Representatives or Senate, and countless committee hearings and
markups. The new law has had an immediate impact on the online gambling industry, causing their stocks to
lose 50% of their value in a single day, and many operators have already withdrawn from the U.S. market [see
here for the beginnings of this in 2003]. This Federal law struck a blow against illegal online gambling by cutting
off its payment mechanisms ... The original impetus for this bill was a request from State Attorneys General,

11



who wanted Federal assistance for enforcing State laws against online gambling.” A graphic display of those
supporting the bill may be seen here.

Note 5: It is crucially important for viewers to try to discern if the information being presented is the output from a
computer climate model. If it is, ignore it. All 'predictions' and rates of temperature and climate change are the
products of computer models and they produce essentially meaningless results. As Professor David Deming
wrote when discussing sea level changes, "Projections of sea-level rise are based on projections of future
warming, fifty or a hundred years hence. And these projections are based on speculative computer models that
have numerous uncertainties ... These models cannot even be tested; their validity is completely unknown. In
short, predictions of future sea-level rise are nothing but sheer speculation.”

NRSP science advisor and official IPCC Reviewer Dr. Vincent Gray of New Zealand summarizes the models
used by the UN, “All [the UN IPCC does] is make ‘projections’ and ‘estimates’. No climate model has ever been
properly tested, ... and their ‘projections’ are nothing more than the opinions of ‘experts’ with a conflict of
interest, because they are paid to produce the models. ... There is no actual scientific evidence for all these
‘projections’ and ‘estimates’.”

Boston-based NRSP science advisor Dr Sallie Baliunas, an expert at understanding the Sun’s impact on

climate, summed up the situation well when she said that models are, "not reliable as tools for explaining past
climate or making projections for future trends". Click here for more on models.

12



